Browse By

FAP filter – filter pevných častíc

FAP filter ma svoj pôvodnom vo francúzskom jazyku. Táto skrátka pochádza zo spojenia slov filtre a particules. V podstate je to isté, čo v preklade skratka DPF filter. Vo všetkých prípadoch to znamená filter pevných častíc.

V podstate sa FAP filter začal pravidelne používať od roku cca 2000 u vozidiel Peugeot. Práve z toho dôvodu tu máme aj francúzsky pôvod tohto označenia. Tento filter sa začal používať na základe čoraz prísnejších ekologických požiadaviek na výrobcov automobilov. Je veľmi dobre známe, že motory okrem iného  produkujú aj množstvo sadzí. Tento takzvaný časticový filter má za úlohu zachytávať drobné sadze v priestore jemného keramického sitka. Toto sitko je tvorené drobnými kanálikmi. FAP filtrom sú vybavené v súčasnosti už takmer všetky naftové vozidlá. Je tomu tak od roku cca 2007. U FAP filtrov je hlavným problémom to, že ako každý diel, tak aj tento má svoju životnosť. Po určitom čase dochádza k postupnému upchatiu filtra. Na tento fakt obvykle upozorňuje kontrolka palubného počítača. Práve vtedy je nutné začať tento problém riešiť. Prvou možnosťou je plynulá jazda po diaľnici v úseku cca 20-50 km. Pri takejto jazde dochádza k spaľovaniu sadzí v priestore jemného keramického sitka FAP filtra. Môže sa stať, že jazda po diaľnici váš problém na kratší alebo aj dlhší čas vyrieši. Každopádne je tu predpoklad, že po čase sa tento problém objaví znova. Pokiaľ sa tak stane a zanedbáte to, môže sa  veľmi rýchlo stať, že sa vozidlo prepne do núdzové režimu. V praxi to spoznáte tak, že pri zaradenej trojke máte plynový  pedál na podlahe a máte problém dostať sa na rýchlosť cca 60-80 km/h. V tomto štádiu je nevyhnutné vyhľadať čo najskôr servis. V opačnom prípade riskujete aj poškodenie alebo zničenie turbo dúchadla, nakoľko sa nachádza v systéme pred FAP filtrom.