Browse By

Čo sa môže stať keď odstránim DPF filter

V prvom rade len toľko že DPF filter je označovaný aj ako filter pevných častíc prípadne FAP filter (u francúzskych vozidiel). Jeho hlavnou úlohou je zachytávanie sadzí v priestore filtračného.  Sitko je obvykle zmesou keramiky a drahých kov. Pričom sú cez neho vedené jemné kanáliky, ktoré zabezpečujú zhromažďovanie sadzí.

Odstránenie  filtra prebieha tak, že sa vymontuje filter pevných častíc. Následne je nutné rozrezať ho tak, aby bol priamy prístup ku keramickému sitku plnému karcinogénov. Mechanik z toho pomocou kladiva a sekáča vymláti vnútro tzv. jadro. Toto jadro je extrémne tvrdé a úplne vyčisť ho zaberie kus práce.

Potom sa vyčistený filter zvarí a namontuje späť. Následne prichádza úprava riadiacej jednotky vozidla. Nakoľko je na filter pevných častíc napojené množstvo snímačov, je nutné tieto snímače odpojiť/vyradiť. Na to vyradenie je nutné upozorniť riadiacu jednotku vozidla tak, aby nevyhodnocovala nesprávne hodnoty. Práve tu nastáva jeden z prvých problémov, nakoľko sú mechanici ktorí vám to vedia spraviť dobre a potom sú tí, ktorí sa na vašom vozidle učia bez toho, aby ste o tom vedeli.

Pokiaľ sa budete rozhodovať pre takéto riešenie problému s filtrom pevných častíc, určite vyberajte firmu, ktorá s tým má skúsenosti a taktiež má na svoju prácu dobré recenzie. Na tom správnom mieste vám vedia spraviť aj zálohu riadiacej jednotky tak, aby ste vozidlo vedeli v prípade zlej funkčnosti dať do pôvodného stavu. Takýto zásah do riadiacej jednotky je dosť neprirodzený. Už len z princípu nové vozidlá boli testované tisíce kilometrov pred uvedením na trh a všetko vrátane softvéru bolo v nich poctivo dolaďované tak, aby spoľahlivo fungovali. Avšak po takomto tvrdom zásahu do vozidla sa veľmi často stáva, že vozidlo sa nespráva korektne a riadiaca jednotka vyhadzuje rôzne chybové hlášky. Potom nastáva ďalší problém. Nájdu sa totiž ľudia, u ktorých sa to pokazilo až tak, že museli kupovať novú riadiacu jednotku, všetky snímače, ale aj nový DPF filter. Neraz je však u nich výsledok taký, že aj tak sa im to nepodarilo dať úplne do pôvodného stavu. Tu si treba dobre prerátať koľko taký celý proces stojí, plus to, že úvode ste si zaplatili za odstránenie DPF filtra a výsledkom sú ďalšie problémy, ktoré vám to len predražili.

Pri cenách DPF filtrov sa v dnešnej dobe oplatí uvažovať nad kúpou nového filtra pevných častíc. Pre príklad uvediem rozšírený model DPF filter Ford Focus/C-max 1.6 Tdci. Začína už pri rozumnej sume 370 EUR. Za túto cenu už môžete mať nový DPF filter,  ktorý vám vydrží spoľahlivo ďalšie tisíce kilometrov.

Na záver len toľko, že odstránenie filtra pevných častíc nie je  tým najlepším riešením. Tieto filtre sa montujú do vozidiel hlavne preto, aby chránili naše zdravie predovšetkým v hustej mestskej premávka. Tým, že si ich ľudia odstraňujú, si len sami zhoršujú vlastné životné prostredie. Taktiež treba brať do úvahy aj to, kde končí odpad z tzv. vykuchaných DPF filtrov. Ďalšou veľkou nevýhodu je to, že podstate zákazník, ktorý si dá odstrániť filter pevných častíc zaplatí za to, že mu niekto upraví vozidlo tak, že z pohľadu zákona je takéto vozidlo nespôsobilé jazdy. Pokiaľ vozidlo bolo sériovo vybavené DPF filtrom, tak filter vo vozidle musí byť. Pokiaľ tam nie je, takéto vozidlo nemá čo robiť na ceste. Na to, aby vám takéto vozidlo zadržali a zabavili papiere a ako bunus k tomu dali pokutu, stačí ísť na výlet do Rakúska alebo Nemecka. Tam už polícia veľmi dobre vie, ako to u nás funguje a s radosťou vám odstránenie filtra pevných častíc na mieste skontrolujú. Výsledkom je potom vysoká pokuta a zabavené vozidlo. Prípadne vás odstavia a privolajú odťahovú službu. Toto všetko si treba veľmi dobre zvážiť, než sa pre takýto zákrok rozhodnete.